• (+420) 728 948 479
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Franchising: cesta k úspěšnému podnikání

Franchising: cesta k úspěšnému podnikání

Začínající podnikatel s dlouholetou historií v oboru, s mnoha referencemi a známou značkou – že to nejde? Ale ano, jde to a je to běžné u nás i ve světě! Jaké výhody franchising nabízí oproti budování podniku tzv. od píky?

RNDr. Jiří Lošťák, Ph.D. 
garant projektu ŠKOLA FRANCHISINGU

Aktuálně je v České republice k dispozici přibližně 350 podnikatelských nápadů/konceptů, které jejich majitelé nabízí formou franchisingu. To znamená, že poskytnou svoje know-how a značku za úplatu zájemcům, kteří chtějí začít podnikat v jejich oboru a podle jejich návodu. Všeobecně známým příkladem a vzorem je např. McDonald’s.

Vývoj franchisového systému trvá několik let a je to poměrně nákladný proces na finance, lidské zdroje a technologie. Na začátku vždy stojí majitel/podnikatel, který si s růstem své firmy uvědomí, jak je marné se snažit mít vše pod kontrolou. Je těžké uhlídat každý detail a o všem rozhodovat tak rychle, aby to nebrzdilo další rozvoj a expanzi firmy či značky. Vznikají tak pobočky, jež vedou zaměstnanci dané společnosti a její majitel pak vše řídí na dálku. Zaměstnanec má však přesně stanovenou pracovní dobu, a po ní tedy i své volno. Na rozdíl od majitele mu nehrozí krach, nedostatek financí na výplaty nebo suroviny pro výrobu apod.

Avšak zaměníme-li zaměstnance za podnikatele, dojde ke změně: začne o firmě přemýšlet i po pracovní době a jeho cílem už nebude jen to, aby si udržel pracovní místo. Svojí aktivitou si totiž bude chtít zajistit dostatečný zisk pro sebe a svoji rodinu či zaměstnance i provozovnu.

A právě proto vznikl FRANCHISING. Tento obchodní model má mnoho výhod – tou nejzásadnější je schopnost řídit velkou síť poboček malým množstvím lidí. Ve franchisových podnicích vše funguje podle ověřených manuálů a každý příjemce cenného know-how řeší pouze danou provozovnu jako svůj soukromý podnik. Příkladem úspěšných franchisových sítí jsou české značky, které nabízí své cenné zkušenosti do všech regionů v ČR: STOP BOLESTI ZAD, ARDON, Papilonia, Doučování Doma, EXTERIA Market, SOLODOOR a další.

Přejít na stránky Franchising LOŠŤÁK >


Česká asociace franchisingu

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Kontakt

Česká asociace franchisingu, z.s.
Těšnov 5, 110 00 Praha 1

 (+420) 728 948 479
 caf@czech-franchise.cz

IČ: 49625811

Copyright © 2024 Česká asociace franchisingu