• (+420) 728 948 479
  • Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Kdo je podle práva považován za autora obrázku vytvořeného umělou inteligencí?

Dobrý den,

dovolte, abych Vám představil další článek ze série příspěvků věnovaných umělé inteligenci (AI). Zajímáte-li se více o otázky umělé inteligence v kontextu práva a etiky, věřím, že tyto příspěvky mohou být pro Vás zajímavé.


Lidé a firmy často využívají obrázky či jiné výtvory vytvořené AI. Je to dobrý nápad?

Generativní umělá inteligence je forma umělé inteligence (AI), která může vytvářet text, obrázky a pestrý obsah na základě dat, na kterých je trénována. Využívání obrázků a dalších výtvorů generovaných umělou inteligencí lidmi i firmami má proto své výhody i nevýhody.


Opětovná možnost čerpání grantů EUIPO na ochranu duševního vlastnictví

Dovoluji si upozornit na opětovnou možnost čerpání grantů EUIPO na ochranu duševního vlastnictví. V případě franšízových konceptů se to týká zejména ochranných známek a ochrany know-how. Na tato práva k duševnímu vlastnictví lze čerpat aktuálně výhodné granty z prostředků EU.


Nová posila franchisy TAB Board v Praze

Novou tváří mezi franšízanty TAB je Tomáš B. Andrejsek, čímž rozšíří řady zkušených TAB facilitátorů v České republice. Jeho působištěm se stává region Praha – Sever, kde bude mít možnost významně ovlivnit rozvoj místního podnikatelského prostředí. Se třemi dekádami bohatých manažerských a podnikatelských zkušeností přináší Tomáš do své nové role jedinečnou perspektivu a hluboké porozumění výzvám, kterým čelí majitelé malých a středních firem. Jeho podnikatelská cesta zahrnuje množství úspěchů i překonaných překážek, což mu dává autentickou schopnost vcítit se do situace ostatních podnikatelů a nabídnout jim podporu.


Časopis Duševní vlastnictví 04/2024

Dovolujeme  si Vás informovat, že dne 15. prosince 2024 vyšlo čtvrté číslo našeho časopisu Duševní vlastnictví (4/2024). Tentokrát je věnováno informacím o průmyslových vzorech v EU a ve světě, jakož i umělé inteligenci v informačních systémech průmyslových práv. Stranou zájmu časopisu nezůstalo ani Nařízení o umělé inteligenci (AI Act) v kontextu autorských  práv a mnoho dalšího, včetně aktuálních rozhodnutí EPÚ a  judikatury Evropského soudního dvora. 

judr-karabec


Vánoční přání v unikátním 3D formátu

Vážení a milí příznivci franchisingu,

s radostí vám představujeme  naše vánoční přání v unikátním 3D formátu, které doprovází exkluzivní píseň.

Děkujeme, že si kliknete na obrázek a přání si vychutnáte se zvukem
Nebo můžete použít tento odkaz.

Přejeme vám krásné svátky a úspěšný nový rok!

S pozdravem,
Česká asociace franchisingu

ČAF PF 2025


Chcete zkusit podnikat, ale rodiče vás to nenaučili?

Komu chybí zázemí z podnikatelské rodiny a nevěnoval se praktickému byznysu ani v rámci studií, může při rozhodnutí být svým vlastním pánem narazit. Zajímavou možností, jak se ale do podnikání pustit a mít za svými zády podporu, je franšízing. Z dat České asociace franchisingu vyplývá, že tento koncept podnikání v tuzemsku kvete, a to bez ohledu na extrémní události, které přinesla před lety třeba pandemie. Mezi nejoblíbenější franšízy patří ty z realitního, fastfoodového a lékárenského oboru.

Pravidla vztahu

Franšízing funguje na vztahu franšízora a franšízanta, kdy první jmenovaný poskytuje za určitý pravidelný poplatek licenci právě franšízantovi – třeba realitnímu makléři, který se rozhodne ve svém bydlišti otevřít realitní kancelář.

„V našem případě nabízíme franšízantům zázemí ve smyslu vzdělávání se, informačních systémů nebo marketingu,” říká Jan Hrubý, generální ředitel firmy RE/MAX Česko a Slovensko. Společnost je takzvaný master franšízant, který má licenci od globální značky a je matkou všech místních franšízantů.

„Realitní trh přináší mnoho zajímavých příležitostí, a proto se neustále zaměřujeme na další rozšiřování naší sítě a nabíráme nové franšízanty,“ doplňuje Jan Hrubý.

RE/MAX, stejně jako třeba McDonald‘s, patří k vůbec největším a nejstarším franšízingovým značkám v Česku a utvořily na trhu standardy, jak franšízing funguje. Česká legislativa totiž pojem franšízing nezná a nijak vztahy mezi franšízorem a franšízantem neupravuje.

„Hlavní značky k nám přišly ze zahraničí a tam byl systém už prověřený. Přinesly s sebou určité know-how v podobě rámce a podmínky se pak upravují, aby vyhovovaly českému prostředí. Zatím existuje i poměrně málo judikátů, které by řešily nějaké spory,” říká Pavel Rakouš, vedoucí odboru realitních činností ministerstva pro místní rozvoj.

Podle Rakouše zkrátka systém funguje dobře a neobjevil se od revoluce žádný malér, který by donutil zákonodárce, aby se tomuto způsobu podnikání bedlivěji věnovali. Nicméně franšízing se za poslední více než tři dekády přece jen poměrně proměnil.

„Rok 2014 byl svým způsobem přelomový, kdy na místním trhu poprvé působilo více českých franšízingových konceptů než těch zahraničních. Pro představu uvedu, že loni už jsme u nás měli 59 procent českých a 41 procent zahraničních projektů,” říká Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu a Master franchise Naturhouse pro Česko a Slovensko.

Příprava na franšízing

Pokud se tedy člověk rozhodne podnikat v rámci franšízingových sítí, a vybrat si podle Gondy může dnes už zhruba ze 360 konceptů, na co se má připravit? Nutná je počáteční investice, která se pohybuje v řádu stovek tisíc korun až milionů.

„Hodně záleží na místě, které si vyberete, neboť výši investice ovlivňují náklady na zřízení kanceláře nebo třeba situace na trhu práce, tedy jak těžké je sehnat a zaplatit schopné lidi,” říká franšízant Petr Podlešák, jenž je majitel největší realitní franšízy RE/MAX Alfa. Podle Gondy pak samozřejmě záleží na oboru podnikání, třeba gastronomie je jednoznačně nejdražší.

Na příkladu franšízy Naturhouse pak ale ukazuje, že je možné se vejít naopak také do nižších stovek tisíc korun. „Jedna naše franšízantka investovala 250 tisíc a tím, že byla ve svém městě hodně aktivní a dělala službu dobře, získala velmi rychle doporučení dalších klientů. A můžu říct, že se jí investice stihla vrátit za tři měsíce,” uvádí Gonda s tím, že obecně na trhu se počítá se standardní návratností mezi třemi až pěti lety, kdy u malých konceptů to může být do půl roku.

„Strávil jsem 13 let ve franšíze McDonald‘s, nyní působím v RE/MAXu a nemůžu ze své zkušenosti říct, že by měl určitý koncept nějak jasně definovanou návratnost. Naprosto klíčová je kromě lokace také vůdčí schopnost daného franšízanta - podle mě to dělá zásadní rozdíl,” vysvětluje Hrubý.

Co se týče poplatků, které požaduje franšízor, ty se podle asociace pohybují od dvou do 14 procent z obratu. Výše marketingového poplatku se drží v rozmezí dvou až čtyř procent. Aktuálně v Česku tento koncept podnikání zaměstnává 65 tisíc lidí, a byť samotný vztah franšízora a franšízanta zákon neošetřuje, dopadá na franšízy celá řada regulací.

Typickým příkladem v realitním sektoru je zákon o realitním zprostředkování, který určil pravidla, jež musí splňovat realitní makléři. Cílem státu bylo vytlačit z trhu ty, kteří nejsou dostatečně vzdělaní nebo nemají zkušenosti, aby v oboru podnikali.

Podle Hrubého a Podlešáka šlo o vítaný krok, zároveň si ale myslí, že by zkoušky určené právě pro lidi usilující o možnost podnikat v realitách mohly být o něco těžší.

„Chodíme kontrolovat certifikované subjekty, které zkoušky provádí, a neřekl bych, že jsou úplně jednoduché, nicméně můžu říct, že od prvního ledna roku 2025 dojde pravděpodobně k jejich zpřísnění,” uvedl v debatě HN Rakouš.

Článek vznikl ve spolupráci se společností RE/MAX.


Česká asociace franchisingu

ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.

Kontakt

Česká asociace franchisingu, z.s.
Těšnov 5, 110 00 Praha 1

 (+420) 728 948 479
 caf@czech-franchise.cz

IČ: 49625811

Copyright © 2025 Česká asociace franchisingu